Strona główna » Zapalenie ucha u dziecka

Zapalenie ucha u dziecka

Zapalenie ucha dziecka to jedna z najczęstszych infekcji w gabinecie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Najczęściej chorują dzieci pomiędzy 6, a 12 miesiącem życia. Statystyki mówią, że do 3 roku życia więcej niż połowa dzieci przechodzi zapalenie ucha.

Zapalenie ucha u dziecka objawy.

Jakie są objawy zapalenia ucha u dziecka? Choroba rozpoczyna się od dolegliwości takich jak katar, kaszel, podwyższona temperatura.  Ból ucha często rozpoczyna się w nocy. Starsze dzieci łatwo nam go zakomunikują, natomiast po młodszych będzie widać jedynie niechęć do jedzenia, drażliwość i płaczliwość. Pogorszenie słuchu występuje w nielicznych przypadkach.

Objawy są bardzo ogólne stąd niezbędne i kluczowe dla rozpoznania choroby u dzieci jest badanie lekarskie i “zaglądniecie” otoskopem do środka uszka, tak aby ocenić przewód słuchowy i błonę bębenkową.

Co na zapalenie ucha u dziecka?

Zapalenie ucha u dziecka – domowe sposoby nie dadzą tutaj rady choć w większości przypadków w leczeniu stosuje się tak zwaną strategię wyczekującą. Oznacza to, że nie od razu włącza się antybiotyk. Przez początkowe 48-72 godziny stosuje się ibuprofen. Okres “wyczekiwania” nie obowiązuje, jeżeli Wasz pediatra rozpozna obustronne zapalenie uszu u dziecka, dziecko ma mniej niż 6 miesięcy, zapalenie ucha można określić jako ciężkie lub nastąpił wyciek z ucha.

Jeżeli po włączeniu ibuprofenu nie następuje poprawa – antybiotykami stosowanymi w leczeniu zapalenia ucha są amoksycylina (np. Amotaks), amoksycylina z kwasem klawulanowym (np. Amoksiklav), Cefuroksym (np. Zinnat), Klarytromycyna (np. Klacid).

W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć – prawdopodobieństwo zachorowania można obniżyć szczepiąc dziecko przeciw pneumokokom (Prevenar) i przeciw grypie. Pamiętajcie na zapalenie ucha chorują rzadziej dzieci dłużej karmione piersią!