Strona główna » Zapalenie krtani u dziecka

Zapalenie krtani u dziecka

Zapalenie krtani u dziecka to choroba, która budzi sporo niepokoju wśród rodziców. Odmienna budowa dróg oddechowych małego człowieka (dużo luźniejszej tkanki, wąskie fragmenty dróg oddechowych) powodują, że chora krtań u dziecka może stwarzać więcej kłopotów niż u dorosłego pacjenta. Zapalenia krtani możemy podzielić na dwa rodzaje: podgłośniowe i nadgłośniowe.

Podgłośniowe zapalenie krtani.

Podgłośniowe zapalenie krtani spowodowane jest przez wirusy. Najczęściej chorują dzieci między 6 miesiącem, a 6 rokiem życia. Choroba najczęściej wyraźnie daje o sobie znać w nocy. Maluch budzi się ze szczekającym kaszlem (posłuchaj) i świstem towarzyszącym przy wdychaniu powietrza – to charakterystyczne objawy zaplenia krtani u dziecka. Dołączać może się duszność. Warto zapamiętać, że ulgę dziecku przyniesie otworzenie okna i wpuszczenie trochę zimnego powietrza do pokoju – jednak to by było na tyle jeżeli chodzi o domowe sposoby.

Co na zapalenie krtani u dziecka?

W zwalczaniu objawów tego typu zapalenia krtani pomagają:

• nebulizacje ze sterydu (Nebbud, Benodil) – 2 mg od razu lub 2 razy po 1 mg
  • nebulizacje z adrenaliny
  • sterydy podawane domięśniowo lub doustnie.

W najcięższych sytuacjach używa się wszystkich 3 sposobów leczenia na raz.

Nadgłośniowe zapalenie krtani u dziecka.

Nadgłośniowe zapalenie krtani obecnie występuje dość rzadko dzięki szczepieniom przeciwko bakterii Haemophilus Influenzae. Spotkać je można głównie u niezaszczepionych dzieci. Choroba umiejscawia się w górnej części krtani i może stanowić realne zagrożenie zablokowania dróg oddechowych. Towarzyszy jej gorączka, ślinienie, dziecko z trudnością przełyka, może mieć zmieniony głos i próbować pochylać się do przodu z otwartą buzią. Należy reagować bardzo szybko i pędzić do szpitala!